headerphoto

Риба-робот допоможе екологам

По хвилях мілководій гавані біля міста Хіхон на півночі Іспанії повільно виляючи хвостом, плаває велика жовта риба. Цей спокійний плавець не з плоті і крові, а з металу і вуглеволокна. Жовта риба - робот, новітня зброя вчених у боротьбі за чистоту навколишнього середовища.
Автономна морська машина працює над важкою і важливим завданням, вона шукає забруднення води і передає інформацію про них на берег.
Тут в Іспанії, в порту Хіхон проходить випробування прототип, який в майбутньому, можливо, стане родоначальником нового підрозділи морської поліції.
«Ідея полягає в тому, щоб в режимі реального часу вести моніторинг забруднень. Як тільки хтось скине хімічні речовини або відбудеться якась або витік, ми відразу зможемо отримати про це повідомлення і з'ясувати, чим викликана проблема, щоб припинити її», - пояснює Люк Спеллер (Luke Speller), старший науковий співробітник дослідницького підрозділу BMT Group, багатопрофільної консалтингової фірми.
Компанія входить в консорціум Shoal, яка фінансується Європейською комісією групу представників науки і бізнесу, яка розробила технологію цих підводних робіт.
«В даний час проби води в портах збираються приблизно раз на місяць», - продовжує доктор Спеллер. «І якщо в проміжку між ними який небудь корабель, який увійшов в гавань, скине хімічні речовини або відбудеться витік, то забруднення поширяться всюди, аж до берегової лінії. Риба-робот буде весь час перебувати в порту, постійно перевіряючи наявність забруднень навколишнього середовища».
Довжина робота становить близько 1,5 метрів, він досить точно імітує рух живої риби. За словами Яна Дюка (Ian Dukes) з університету Эссекса, ще одного партнера консорціуму, на створення робота вчених природа надихнула. «протягом мільйонів років риби удосконалювали свою гідродинамічну форму, і ми намагалися імітувати її, розробляючи робота. Вони плавають як риби, дуже моторні, і можуть швидко змінити напрямок навіть на мілководді».
порівняно з іншими автономними підводними апаратами, риби-роботи мають й інші переваги.
«Традиційні роботи використовують гвинти і двигуни», - говорить доктор Дюк. «Ми намагаємося використовувати риб'ячий плавник, щоб пересуватися у воді. Плавник - дуже ефективний інструмент, особливо на мілководдя і там, де багато сміття. Ми можемо працювати в складних умовах, там, де, як правило, не уникнути поломки гвинта».
Для дослідження забруднень риба-робот використовує масиви мікроелектродів. У своєму нинішньому стані робот здатний виявити феноли і важкі метали, такі як мідь або свинець, а також визначати зміст кисню і солоність води. Проте команда вчених намагається досягти більш широких можливостей.
Доктор Спеллер пояснює: «Ми розробили його так, що можна замінити хімічні сенсори, встановити налаштовані на щось інше, наприклад, сульфати або фосфати, залежно від акваторії, за якою ведеться спостереження».
«Пронюхав» про проблему, риби-роботи використовують штучний інтелект, щоб вистежити її джерело. Вони можуть працювати самостійно або в команді, спілкуватися між собою акустичними сигналами і постійно звітують перед берегом.
Випробування в Хіхоні проводяться, щоб перевірити всі ці технології і напрацювати дані для завершення розробки роботів.
«Коли у нас в руках прототип, то ми знаємо, що треба зробити, щоб довести його до рівня закінченої комерційної системи. Ми сподіваємося, що це може статися в найближчі кілька років», говорить доктор Спеллер. «В майбутньому я хотів би бачити багатозадачних роботів, націлених на виконання не тільки однієї вузької завдання. Роботів, які можуть вести пошук і спасіння, контролювати водолазів і в той же час відстежувати забруднення».
Департамент навколишнього середовища, продуктів і сільського господарства (Department for the Environment Food and Rural Affairs, Defra) підрахував, що тільки в Англії і Уельсі забруднення води в річках, каналах, озерах і прибережних водах обходиться в 1,3 млрд. фунтів стерлінгів на рік.
На те, щоб роботи стали постійними мешканцями водойм знадобиться якийсь час. Кожен прототип за нинішніми цінами коштує близько 20000 фунтів, хоча, як очікується, з початком виробництва витрати повинні знизитися.
Додаткова проблема - недостатня ємність акумуляторних батарей. Поки що риби-роботи вимагають підзарядки приблизно кожні 8 годин.br/>На думку Річарда Харінгтона (Richard Harrington) з Товариства морської охорони природи, якщо риби-роботи зможуть подолати перераховані вище перешкоди, то у них буде велике майбутнє. За його словами: «Порти, гавані і гирла річок, можуть стати в перспективі місцями регулярного моніторингу забруднюючих речовин. Дистанційно керовані пристрої можуть бути оперативно розгорнуті в неглибоких водоймах, що дозволить своєчасно реагувати і вживати заходи щодо виправлення становища».